کودکانه ایران ورزشی – 6 اردیبهشت ایران ورزشی

کودکانه: ایران ورزشی – 6 اردیبهشت ایران ورزشی روزنامه های ورزشی

گت بلاگز اخبار فرهنگی و هنری ۳‌میلیاردی جهت آگهی ۳۰ ثانیه‌ای در صدا و سیما ، تعرفه ۵

موردبسیارعجیب تر اینکه صداوسیما ازواردات تلويزیون نیزسهم دارد. بخشی از عوارض گمرک تلويزیون وارد شده است به کشور بایدبه صداوسیماپرداخت شود. باوجودتلاشي كه

۳‌میلیاردی جهت آگهی ۳۰ ثانیه‌ای در صدا و سیما ، تعرفه ۵

تعرفه ۵/۳ میلیاردی جهت آگهی ۳۰ ثانیه ای در صدا و سیما

عبارات مهم : میلیون

موردبسیارعجیب تر اینکه صداوسیما ازواردات تلويزیون نیزسهم دارد.

بخشی از عوارض گمرک تلويزیون وارد شده است به کشور بایدبه صداوسیماپرداخت شود.

باوجودتلاشي كه بانك ها در خصوص تبليغ برندهاي خود داشته اند جز تعدادي انگشت شمار، نامي از آن ها در ميان نيست.

نگاهی به تعرفه آگهی های دربی ۸۵ نشان می دهد که درآمد حاصله از تبلیغات این بازی رقمی حدود ۱۶ میلیارد تومان بر آورد شده است است.

تعرفه هاي بالاترتبلیغات جام جهانی،متعلق به اپراتورها در گروه اول و بانك ها در گروه دوم است وشركت هاي خصوصي ونيمه دولتي درگروه سوم قرار دارد.

فصل داغ تلویزیون و فوتبال را شاید بتوان هر چهار سال یک بار و با رسیدن جام جهانی همزمان دانست. فصلی که چهارسال یک بار با آخرهای بهار اوج می گیرد و در گرمای بی امان تابستان به آخر می رسد.البته صداوسیمای کشور عزیزمان ایران نیز در این فصل بدون کار نمی نشیند و با پیگیری بازی ها تلاش می کند ساعات خوبی جهت مخاطبانش ایجاد کند. هر چند که گاه بخش زیادی از برنامه هایش از خلاقیت خالی هستند اماهمان نمایش بازی ها نیز جهت هواداران تیم ها جالب است.

با نگاهي به تاثیر اقتصادی فوتبال برجوامع متفاوت به نمونه هايي جالب برمي خوريم، ازجمله آن می توان به احیا شدن اقتصادکشور برزیل درسال ۱۹۷۰، درآمدزایی از تولید مجموعه کارتونی فوتبالیست هادر ژاپن،تغییروتحول چشمگیر اوضاع اقتصادی دو کشور کره جنوبی و ژاپن بعد ازبرگزاری جام جهانی یکسان سال ۲۰۰۲ و… اشاره کرد.

شايد بتوان علت تاثيرمثبت اقتصادي فوتبال را در كشورهاي توسعه يافته،ارتباط مفيد وكارساز ميان رسانه و صنعت ورزش دانست كه درآن هردوطرف مي توانند با استفاده موثرودوجانبه از هم كسب درآمد كنند.این درحالی است که درایران وبعضی ازکشورهای درحال توسعه آن طورکه بایدتعامل وارتباط خوبی میان رسانه و متولیان ورزش وجودندارد.حال،معتبرترين رويدادورزشي دنيا باحضور ۳۲تيم برگزيده از سراسر دنیا و در ۱۲ ورزشگاه كشورروسيه درجريان است و باميلياردها بيننده حتي سينماداران را هم به حركت واداشت كه با نمايش بازي هاي تيم ملي ايران ودر كنار آن آوردن شوروهيجان به سينماها،كسب درآمد نيزداشته باشند.

طبق آمارهاونظرسنجی هایی که تا چند روز قبل از مراسم افتتاحیه بازی های جام جهانی انتشار یافته است،احتمال مي رود كه بیش ازسه میلیارد نفردراقصی نقاط دنیاازطریق گیرنده های تلویزیونی خودبه تماشای بازی های جام جهانی بنشینند.مخاطبانی که علاوه بر گیرنده های تلویزیونی می تواننددرپهنای اینترنت و با اشتراک در شبکه های متفاوت بدون هیچ گونه محدودیتی به تماشای بازی های تیم مورد علاقه ارزش بنشینند.

تبليغات بر مدار ترجيحات
سال ها پيش تبليغات تلويزيوني مي توانست تاحدودي توجه مخاطب را به خود جلب كند.پس از پيروزي انقلاب اسلامي روندتبليغات اجناس و كالاهاي مصرفي تا حدودي كند شد.اما دردهه ۷۰ پاي آگهي هاي تلويزيوني دوباره به صداوسيما باز شد.آگهي هايي که مدت زمانی کوتاه بین برنامه های تلویزیوني یاسریال های شبانگاهی شبکه یک و دو و بعدها شبکه سه،پخش می شد.اما رفته رفته، برتعدادومیزان آگهی های بازرگانی افزوده شدو مخاطبانی که زمانی با کنجکاوی به تبلیغات تلویزیونی نگاه می کردند، حالا دیگر با دیدن آرم تبلیغات یاتلویزیون را خاموش می کردندیا به سراغ شبکه های دیگرمی رفتند.اولين كانون تبليغاتي در سال ۱۳۱۶ به وسیله حمزه نعمتي به وجود آمد.تا سال ۱۳۳۷ نزديك به ۱۸كانون تبليغاتي درتلويزيون ايران فعاليت مي كردند.

پس از اتفاقات رخ داده در سال ۵۷ موجي از تغييرات و به اصطلاح اصلاحات در تلويزيون ايران به وجود آمد.،طبق ماده ۷۵ قانون اساسي صداوسيما،هيچ ارگان غير دولتي اجازه فعاليت در صدا وسيما را ندارد.به عبارت ديگر طبق اين بند از قانون اساسي صدا و سيما به طور كامل در انحصار دولت قرار دارد.اماامروزداستان آگهی های تلویزیونی بعد از گذشت سه دهه عوض کردن کرده است.طبيعي است كه ترجيح صاحبان كالاها و برندها بيشتر متوجه وقت هايي باشد كه براي تبليغات محصولات شان،طلايي محسوب شود.

از سوي ديگر مديران تلويزيون نيز در تلاشند كه خود را با اين وضعيت همخوان كنند؛ درنتيجه پخش فوتبال،به ويژه كوران مسابقه هاي جام جهاني كه مي توان گفت صاحب حداكثر تعداد مخاطب حين پخش مسابقه های است،همیشه یکی از جالب ترین برنامه ها جهت آنهاست، چراکه توجه صاحبان کالا به این وقت جالب و مخاطب پسند باعث شده است تا درآمدهای نجومی خود را از پخش آگهی ها نصیب شرکت صداوسیماکند.

تبلیغات جهت سازمانی بی رقیب
با توجه به اينكه صداوسيما هيچ رقيبي درحوزه داخل كشور نداردازموقعيت خود نهايت استفاده رامي بردوباگرفتن هزينه هاي گزاف ازبرندهاسعي مي كنددربرهه هايي مثل جام جهاني تامي تواندكسب درآمدكند.نگاهی به تعرفه آگهی های تلویزیونی درمسابقات داخلي مثل دربی ۸۵ نشان می دهدکه قبل از شروع بازی،رقمی حدود ۶۹ میلیون تومان وبین دو نیمه رقمی حدود ۱۳۹ میلیون تومان جهت هرثانیه تبلیغ ازصاحبان کالا اخذ شده است هست؛ به گونه اي که درآمد حاصله از تبلیغات این بازی رقمی حدود ۱۶ میلیارد تومان بر آورد شده است است یا طبق بر آوردهای تقریبی، هر سال بین ۲۵۰ تا۴۰۰ میلیارد تومان از تبلیغات لیگ برترنصیب صداوسیما می شود.

البته بر خلاف کشورهای اروپایی و آسیایی که بخش زیادی از درآمدهای تبلیغ تلویزیونی نصیب کلوب ها می شود،این رقم در کشور عزیزمان ایران بسیار ناچیز و تنها درصد کمی از آن به تیم ها تخصیص داده شده است پیدا می کندو زیاد درآمد آن متعلق به صداوسیماست.حتي بيان اين مساله از سوي کلوب ها كه بازي را به صداوسيما نمي دهند و در درگاه هاي اينترنتي منتشرمي كنند هم راه به جايي نمي برد چون مخاطبي كه عادت كرده سال ها بازي را به صورت رايگان تماشا كند، شايد نخواهد هزينه اينترنتي براي تماشاي بازي هاراپرداخت كند.این حاشیه سودبالا که از تبلیغات ورزشی و به خاص فوتبال حاصل می شود، باعث شده است تا فوتبال یکی از پایه های ثابت شبکه های سه و ورزش سیما باشد و وقت زیادی از آنتن این شبکه ها به فوتبال تخصیص داده شده است پیدا کند.

شاید بد نباشد بدانید که در جام جهانی گذشته و در سال ۲۰۱۴، حدود ۶۰میلیارد تومان جهت تبلیغات بازی کشور عزیزمان ایران و نیجریه، ۷۵ تا ۸۰ میلیارد تومان جهت بازی کشور عزیزمان ایران – آرژانتین و همین مبلغ هم جهت بازی کشور عزیزمان ایران – بوسنی از صاحبان تبلیغات اخذ شدکه درآمد حاصله از تبلیغات سه بازی تیم ملی کشور عزیزمان ایران را چیزی حدود بیش از ۲۰۰میلیاردتومان برآورد کرده اند.این حجم بالای درآمدزایی ورزش فوتبال و به خصوص بازی های جام جهانی باعث شد تا مدیران شرکت از پخش نظرات کارشناسان در میان دو نیمه بازی کشور عزیزمان ایران و آرژانتین در جام جهانی گذشته صرف نظر کنند و ۱۵ دقیقه نیمه را به پخش آگهی بازرگانی تخصیص داده شده است دهند. همچنین طبق اسناد انتشار یافته ازسوی شرکت صداوسیما باید گفت فقط جهت بازی دربی استقلال و پرسپولیس مبلغی حدود ۱۶ میلیارد تومان از طریق تبلیغات قبل از بازی،بعد از بازی،حین بازی،زیرنویس و… نصیب این شرکت شد.

بدون شک جذابیت مسابقه های پرسپولیس و استقلال اگر به اندازه پربیننده ترین سریال های تلویزیونی نباشد، کمتر از آن نیست. جهت بررسی منفعت مالی که تلویزیون از پخش رایگان این بازی ها به دست می آورد، شايد بد نباشد ابتدا آماری از تعرفه سریال سازی های سیما بدهیم.با توجه به آمار انتشار یافته از زبان بعضی از تهیه کنندگان و کارگردانان تلویزیونی که دو سال قبل منتشر شد، می توان گفت برآورد ساخت سریال در تلویزیون کشور عزیزمان ایران چیزی بین دو و نیم تا سه میلیون و ۲۰۰ هزار تومان جهت هر دقیقه است.به گونه اي که اگر میانگین آن را عدد سه میلیون تومان در نظر بگیریم، در یک سریال ۲۰ قسمتی که هر قسمت آن به مدت ۴۵ دقیقه تولید شده است هست، در مجموع دومیلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان جهت تلویزیون هزینه دارد.

حالا اگر این عدد دقیقه ای سه میلیون تومان را ضرب در ۵۵۸۰ دقیقه پخش زنده مسابقه های پرسپولیس و استقلال کنیم، رقمی که به دست می آید چیزی حدود ۱۶ میلیارد و ۷۴۰ میلیون تومان می شود که در نوع خود بسیار جالب توجه است.به بیان دیگر تلویزیون در حوزه سریال سازی باید رقمی حدود ۱۷ میلیارد تومان هزینه کند؛ در حالی که با پخش رایگان فوتبال که مخاطب چند برابری هم نسبت به سریال ها دارد، می تواند علاوه بر هزینه نکردن مبلغی، تعرفه های بالاتری نیز از آگهی های تبلیغاتی جذب کند.

سوالی که پیش می آید اینکه با توجه به درآمدزایی فوق العاده ای که از پخش بازی های فوتبال نصیب صداوسیما می شود، آیا جمع بندی پخش بازی های جام جهانی تا روز شنبه ۱۹ خرداد با هیچ شرکت پخش کننده بازی های جام جهانی انجام نشده بود. موضوعی که طبق گفته مدیران شرکت در ماه های گذشته نفع سازمانی و مشورت با شرکت ها جهت حق پخشی با هزینه های کمتر بيان شده است بود ولی مطلبی که در روزهای باقی مانده به شروع بازی های جام جهانی و در ۱۹ خرداد به وسیله علی اصغر پورمحمدی، قائم مقام معاون سیما منتشر شد در آن خبر از خریداری امتیاز پخش بازی ها با نصف قیمت داد. طبق گفته مدیر شبکه سه سیما خاص برنامه هایی ازجمله پخش مستندها، مجموعه نماهنگ ها و آثار تصویری در ایام برگزاری بازی های جام جهانی از شبکه های متفاوت سیما جهت به وجود آوردن فضای خاص ای جهت مخاطبان فوتبال در نظر گرفته شده است است.

همچنین نمایش بعضی از بازی های همزمان، خاص برنامه های متنوع،پخش گزارش های حواشی جام جهانی و تحلیل بازی ها به وسیله کارشناسان ازجمله برنامه هایی است که از آنتن شبکه ورزش پخش می شود. افتتاح شبکه اینترنتی و ارائه برنامه اپلیکیشن دوم جهت گوشی از پنج شنبه، ۲۴ خرداد جهت پخش بازی های همزمان نیز از دیگر تسهیلات و برنامه های صداوسیما جهت مخاطبان جام جهانی ۲۰۱۸ هست. در کنار تمام این جذابیت ها درآمد هنگفت تبلیغاتی تنها عاید صداوسیماي بي رقيب خواهد شد.

بريز و بپاش هاي هميشه مبهم صدا و سيما
در جدولی که اين آخرهای از سوی شرکت صداوسیما مبنی بر تعرفه های آگهی در سال۹۷ انتشار یافته هست، رقم های تبلیغات و تعرفه هاچنان ارزان هستند که با فرض حقيقت داشتن اين تعرفه ها،امكان داردفكر تبليغ درصداوسيمابه ذهن هر فردي خطور كند.طبق این جدول بالاترین تعرفه مربوط به شبکه سه با تعرفه ای حدود چهار میلیون تومان درازای هر ثانیه است!شبکه نسیم،شبکه دو وشبکه یک در جایگاه بعدی گران ترین تعرفه ها قرار دارند!در حالي كه صداوسيما همچنان اصرار داردبي پولي خود را به مردم ديكته كند، آنچه به وضوح مشخص هست، اينكه درآمد صداوسيما خيلي بيشتر از اين حرف هاست.

۳‌میلیاردی جهت آگهی ۳۰ ثانیه‌ای در صدا و سیما ، تعرفه ۵

طبق تعرفه های اعلامی از سوی صداوسیما در سال مبلغی حدود ۱۶۰۰ میلیارد تومان سود ازطریق تبلیغات آگهی حاصل می شود( درحالی که بسياري از خبرگزاری ها این مبلغ راخیلی زیاد از آنچه اعلام شده است می دانند).درکنار بودجه دولتی ۱۶۰۰میلیارد تومانی که صداوسیما ازدولت میگیرد، صداوسیما بدون آنکه مردم متوجه شوند از آن ها بابت حق پخش برنامه های نه چندان جالب مالیات نيز می گیرد.به اين صورت كه بخشی از مالیات اعلام شده است روی قبض برق به صداوسیما به عنوان حق پخش پرداخت می شود.با این تفاسیر اگر مردم بیننده رسانه ملی نیز نباشندبازهم بایدمالیات صداوسیما را پرداخت کنند.

موردبسیارعجیب تر اینکه صداوسیما ازواردات تلويزیون نیزسهم دارد! به اين طريق كه بخشی از عوارض گمرک تلويزیون وارد شده است به کشور بایدبه صداوسیماپرداخت شود.حال با نگاهي جزيي تر به شبكه ها به خصوص شبكه سه به موارد جالب تري بر مي خوريم.در روزگاري كه كشور با تحريم دست و پنجه نرم مي كرد ، حضور لوييس فيگو، بازيكن پيشين تيم ملي فوتبال پرتغال در برنامه عادل فردوسي پور و زمزمه هاي پرداخت مبلغ ۵۰۰ ميليون به وي بسيار شايبه برانگيز شد.با فرض اینکه چنین هزینه ای جهت یک برنامه تلویزیونی از محل اسپانسرتامین شده است باشد،باز هم این پرسش مطرح می شود که چنین هزینه ای چه سودی جهت اسپانسری که خط و ربط منابع مالی اش روشن نیست، دارد.

درجام جهاني ۲۰۱۸ودراولین بازی تیم ملی فوتبال کشور عزیزمان ایران برابر مراکش شاهدحضور ساموئل اتوئو،مهاجم سابق و نام آشنای تیم های بارسلوناومیلان در برنامه فردوسی پور به عنوان کارشناس بودیم.حضور اتوئو در این برنامه باعث مطرح شدن سوالات بسیاری شد؛ ازجمله اینکه باتوجه به زیاد کردن قیمت ارزدرایران،هزینه حضور اتوئو در این برنامه به چه میزان بوده وکدام اسپانسر هزینه را پرداخت كرده است؟وقتی به سخنان این بازیکن در این برنامه توجه كنيم، به حرف واظهارنظرخاصی برخورد نمی کنیم.

او به تیم ها بابت بازی های ارزش تبریک مي گفت ونظراتی کلی اطراف بازی ارائه مي كرد.پس از حضور جنجالی فیگو در پایتخت کشور عزیزمان ایران تصمیم بر این گرفته شده است که از کارشناس خارجی جهت چنین برنامه هایی استفاده نشود ولی عوامل برنامه ۹۰بدون هماهنگی اقدام به دعوت از پویول کردند.هزینه حضور پویول در برنامه «۲۰۱۸»رقمی حدود ۶۰۰ میلیون تومان عنوان شده است است که حتی با وجود تقبل این مبلغ از سوی اسپانسر دوباره به صلاح نبوده و اين بار شرکت صدا و سیما با توجه به شرايط كشور ازحضور وي جلوگيري كرد.اما درآخرين بازي ايران برابر پرتغال باحضوردوفوتباليست مطرح داخلي مواجه شديم.

از آخرين لحظه حضور مهدي مهدوي كيا و فرهاد مجيدي در استوديو برنامه جام ۲۰۱۸، بيش از نيم ساعت آگهي بي وقفه پخش شد.مگر ممكن است؟اين، يك ركورد جهاني بود!اگر قیمت دربی پارسال را معیاربدانیم ثانیه ای ١٣٥ میلیون تومان(که با تورم، زیاد شده) همين يك قلم مي شود ۳۰۰ ميليارد تومان بدون حسابرسي،مثل اكثر امور مالي كشور!بعد از پايان تبليغات هم يك دقيقه وقت برد تا بقیه اوقات هم به وسیله احمدی،صرف فروش تراکم و تراکنش شد.آن وقت آقاي پورمحمدی جهت حق پخش،از بانک مرکزی توقع کمک داردوهمچنان صداوسیما از دولت جهت بودجه کمی که به آن ها تخصیص داده شده است داده شده، انتقاد مي كند!

تعرفه ۵/۳ میلیاردی جهت آگهی ۳۰ ثانیه ای
چندروزبعد ازشروع جام جهاني تعرفه پخش تلویزیونی بازی های کشور عزیزمان ایران ازسوی اداره کل بازرگانی شرکت صداوسیما اعلام شدکه طبق آن بالاترین طبقه یعنی طبقه ۳۵ طبق تعرفه هشت میلیون و ۵۰۰ هزار تومان به ازای هر ثانیه قیمت داشت.حال باز هم طبق تعرفه،درماه خرداد و تیر این مقدار ۵۰ درصد زیاد کردن دارد.بر اساس اعلام طبقات بازی های کشور عزیزمان ایران در جام جهانی،هزینه هر ثانیه تبلیغ با قیمت ۵/۸ برابر محاسبه می شود.نرخ طبقه ۳۵ جهت شرکت ها، شخصی محاسبه می شود.یعنی هر ثانیه تبلیغ ۱۱۴ میلیون و ۷۱۲ هزار و ۵۰۰تومان هزینه در پی دارد،حالا فرض کنید یک تیزر ۳۰ثانیه ای داشته باشیم،باید شرکت صاحب تبلیغ، سه میلیارد و ۴۴۱ میلیون و ۳۷۵ هزار تومان به صداوسیما بپردازد.البته اين آمار جهت بانک ها ۵/۹ برابر و جهت اپراتورها ۹/ ۹ برابر محاسبه مي شود.

بر اساس آمارشركت انديشه آگهي كه وابسته به صداوسيما نيز هست،تعرفه هاي بالاتر،متعلق به اپراتورها در گروه اول و بانك ها در گروه دوم است وشركت هاي خصوصي ونيمه دولتي باتعرفه هاي پايين تري محاسبه مي شوند.البته اگر شركتي طي ليست بيمه اي سه ماهه و متوالي،۱۰تا ۳۹ نفر بيمه شده است داشته باشدبه اوتعرفه رايگان تعلق مي گيرد.به اين صورت كه صدا و سيما به آن شركت ۵۰۰ ثانيه تبليغ رايگان مي دهد.همچنين به ازاي ۴۰ تا ۷۹ نفر ۷۵۰ ثانيه و به ازاي ۸۰ تا ۱۲۰ بيمه شده است ۱۰۰۰ ثانيه تبليغ رايگان با نسبت ۵۰درصد به آن شركت تعلق مي گيرد.همچنين آن شركت مي تواند با گزینش خودزمان پخش آگهي را مشخص كند.

چنانچه شركتي نتواند از تعرفه رايگان صداوسيما استفاده كندبااحتساب تبصره هاي داده شده است مي تواند از مجموع ۱۰پخش، ۹ پخش رايگان بگيرد.البته صداوسيما تحت هيچ شرايطي تخفيف مالي نمي دهد بلكه ۱۰ درصد پخش رايگان مي دهد.چنانچه شركتي تا پاپان مرداد هزينه هاي تبليغ خود را به صورت نقدي پرداخت كند به او ۱۵پخش رايگان از تاريخ اول شهريور تا سي ام اسفند سال جاري تعلق مي گيرد.همچنين در مرحله يك هشتم نهايي تعرفه ها هر مقداري كه هست، ۶ برابر و به ازاي هر يك ثانيه ۸ ميليون و۹۱۰ هزار تومان كه با احتساب قیمت ۵۰ درصد به ۲۶ ميليون و ۷۳۰ هزار تومان مي رسد يعني براي يك تيزر ۱۵ ثانيه اي ۴۰۰ ميليون و۹۵۰ هزار تومان به ازاي هر پخش محاسبه مي شود.

در این مسیر شنیده می شود بانک ها به عنوان مشتریان نقد و پروپا قرص تبلیغات تلویزیونی جام جهانی پای به عرصه گذاشته و با پرداخت رقم های سنگین، قصد تبلیغات جهت برندهای خود راداشتند.به گونه اي که حتی حاضر شده است اند جهت یک تبلیغ ۱۷ ثانیه در بین دو نیمه بازی های تیم ملی فوتبال کشورمان رقمی بالغ بر ۶۵۸ میلیون تومان را پرداخت کنند.بانک های شخصی و دولتی از یک سو و برندهای معتبر و سرمایه دار داخلی نیز از سوی دیگر حاضر شده است اند حتی جهت تبلیغات پیش از مسابقه های کشور عزیزمان ایران برابر حریفان،رقمی بالغ بر ۳۳۹ میلیون تومان پرداخت کنند. این اعداد و ارقام جهت فینال جام جهانی فوتبال نیز به همین شکل و شمایل مطرح شده است ولی تعرفه تبليغات براي تيم ملي ايران و در طبقه ۳۵ كه بالاترين طبقه نيز است به شرح زيربيان شده است است:

طبقه۳۵+۹۹۰ جهت اپراتورهای تلفن همراه: قبل از بازی هر ثانیه ۱۳۱ میلیون و ۶۱۷ هزار و ۵۰۰ تومان و بین بازی هر ثانیه معادل ۲۵۳ میلیون و ۷۸۷ هزار و ۵۰۰ تومان.طبقه ۳۵+۹۵۰برای بانک ها و موسسات مالی و اعتباری قبل بازی هر ثانیه ۱۲۶ میلیون و ۷۸۷ هزار و ۵۰۰تومان و بین بازی هرثانیه معادل ۲۵۳ میلیون و ۵۷۵ هزار و ۵۰۰تومان.

طبقه ۳۵+۸۵۰ جهت سایر موسسات و شرکت ها: قبل بازی هر ثانیه ۱۱۴ میلیون و ۷۱۲ هزار و ۵۰۰ تومان و بین بازی هر ثانیه معادل ۲۲۹ میلیون و ۴۲۵ هزار و ۵۰۰ تومان.لازم به ذكر است پخش آگهی در این طبقات جهت شرکت ها و موسسات متفاوت بین ۷۰ تا ۸۵ درصد تخفیف ریالی خواهد داشت و مبلغ پرداختی متناسب با آن صورت می پذیرد.همچنين درصورتی که جزو ۱۰ آگهی اول گزینش شوند، براي مثال نخستین آگهی با ضریب افزایشی ۱۰۰، دومین ۹۰، سومین ۸۰ و…خواهد بود.

آمار توييتري يك روزنامه نگار!
به دنبال خبرهایی که راجع به خرید حق پخش تلویزیونی بازی های جام جهانی مطرح شد، حالا آمار و ارقامی راجع به درآمد حاصل از تبلیغات تلویزیونی پیش از شروع مسابقه های فوتبال و در بین دو نیمه در توییتر انتشار یافته و دست به دست می چرخد که در نوع خود جالب هست. نخستین بار فریدون رضوی،روزنامه نگار و مدیرعامل موسسه مطبوعاتی دیدبان توسعه این اعداد و ارقام را منتشر کرده و حالا این رقم ها بین بازدیدکنندگان فوتبالی تر دست به دست می شود.به خصوص در شرایطي که مسئولان صدا و سیما همچنان مردم را جهت پخش بازی ها در ابهام نگه داشته و اعلام كرده بودند که اگر حق پخش تلویزیونی پرداخت نشود،بازی کشور عزیزمان ایران – اسپانیا را پخش نخواهندكرد.

این مبلغ در حالی پرداخت نشده که بنا به توییت فریدون رضوی، صدا و سیما در طول مسابقه های جام جهانی،درآمدی میلیاردی از تبلیغاتی خواهد داشت که پیش از بازی ها یا بین دو نیمه پخش کرده هست. رضوی در توییت خود راجع به تعرفه این تبلیغات نوشته است:«هزینه یک بار پخش آگهی ۱۷ ثانیه ای از تلویزیون در بازی های کشور عزیزمان ایران و فینال جام جهانی، قبل از بازی، ۳۳۹ میلیون تومان و بین دونیمه۶۵۸ میلیون تومان هست. بانک ها در صف اول سفارش، همان ها که می گویند اوضاع مالی ارزش خوب نیست!».

هر چند باوجودتلاشي كه بانك ها در خصوص تبليغ برندهاي خود داشته اند جز تعدادي انگشت شمار، نامي از آن ها در ميان نيست و تبليغ برندهاي ديگر از جمله فاميلا،گاج،بيمه سينا و… بيشتر به چشم مي خورد.با این تفاصيل در یک حساب سرانگشتی،هزینه هر ثانیه تبلیغ قبل از بازی، حدود ۱۹میلیون تومان و بین دو نیمه،هر ثانیه تبلیغ حدود ۳۸ میلیون تومان است.حالا شما حساب کنید که در طول ۶۴ بازی در مسابقه های جام جهانی،حتی ۱۵ دقیقه تبلیغ جهت قبل،بعد و بین دو نیمه،چه درآمدی را جهت صداوسیما خواهد داشت.

بر کسی پوشیده نیست که صداوسیما باید تجهیزات خود را تازه کند و نیازمند هزینه هنگفتی است ولی اينكه آیا این هزینه ها هیچ وقت تمامی ندارد و آیا فهرستی از گزارشات مالی صداوسیما به بيرون درز پيدا نكرده ، سوالي است كه هيچ گاه به جواب مشخصي نرسيده است.

روزنامه قانون

واژه های کلیدی: میلیون | برنامه | فوتبال | تبلیغات | فوتبالی | تبلیغات | صداوسیما | جام جهانی | جام جهانی | فوتبالیست ها

دانلود


دانلود فایل ها

نویسنده : topsblog